Veilig bestanden versturen in de gehandicaptenzorg
De bescherming van privacy van cliënten is een belangrijk onderwerp voor organisaties in de gehandicaptenzorg. Jij als zorgaanbieder vraagt zich misschien af of je bestanden met gezondheidsgegevens online mag versturen en hoe je cliëntgegevens op een veilige manier kunt verzenden aan collega's of behandelaars. Op deze pagina lees je waarom je SecuDoc hiervoor kunt gebruiken om jouw bestanden veilig te versturen.
Privacy in de gehandicaptenzorg
Als medewerker bij een zorgorganisatie in de gehandicaptenzorg houd jij je bezig met de privacy van jullie cliënten. Jullie organisatie deelt mogelijk gevoelige bestanden zoals begeleidingsplannen en zorgplannen, gezondheidsgegevens en bijzondere persoonsgegevens van cliënten via een onbeveiligd kanaal.
Deze gegevens deel je met collega's, zorgaanbieders en andere organisaties, denk bijvoorbeeld aan het intern delen van de voortgang van begeleidingsplannen met collega's of de persoonsgegevens en gezondheidsgegevens die je met de gemeente en het CAK deelt voor bijvoorbeeld maatwerkvoorzieningen en toeslagen. Deze informatieuitwisseling is ten behoeve van de juiste begeleiding, zorg en ondersteuning voor jouw cliënten noodzakelijk. Met SecuDoc kun je deze bestanden veilig delen op een snelle en simpele manier.
AVG en veilig mailen - de VGN
Sinds de AVG wetgeving in 2018 van kracht is gegaan, zijn er veel vragen opgekomen bij zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg. De VGN heeft hiervoor een Handreiking Privacy ontwikkeld, die zich speciaal richt op medewerkers van zorgorganisaties in de gehandicaptenzorg. Deze handreiking bevat stappenplannen en antwoorden op vragen, zodat zorgorganisaties zelf kunnen bepalen of gegevens al dan niet verzonden mogen worden en op welke manier dit gebeurt.
De VGN raadt aan om gegevens versleuteld te versturen via 'secure e-mail' (veilige mail) programma's met een 'secure' (veilige) verbinding en om 2FA (Two-factor authentication of Tweestapsverificatie) te gebruiken. Alleen al om deze redenen kun je ervoor kiezen om veilig bestanden te mailen met SecuDoc. Zo weet je zeker dat jouw bestanden veilig bij de juiste ontvanger aankomen.
Grote bestanden versturen in eigen huisstijl
Met SecuDoc kun je grote bestanden versturen in eigen huisstijl en met eigen logo. Zo kan de ontvanger gelijk zien dat het van jullie zorginstelling afkomstig is. Ook is het gebruik van SecuDoc erg gemakkelijk en snel, dankzij de optimale gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast is het erg toegankelijk voor de ontvanger; deze heeft namelijk geen SecuDoc account nodig om het bestand te kunnen openen.
In 3 simpele stappen komen jouw bestanden bij de ontvanger aan; je uploadt het bestand op de beveiligde portal, de downloadlink wordt (versleuteld) naar de ontvanger verstuurd, en de ontvanger kan het bestand downloaden via een versleutelde verbinding, en zelfs zonder in te loggen!
Veilig documenten mailen in de gehandicaptenzorg
Bij SecuDoc staat veiligheid voorop. Daarom hebben wij ervoor gezorgd dat SecuDoc op verschillende niveau's beveiligd is en maken wij gebruik van de nieuwste technologische ontwikkelingen, zodat je met SecuDoc veilig bestanden kunt mailen. Bestanden kunnen alleen worden geopend met een unieke sleutel, omdat het bestand versleuteld op de server is opgeslagen. Alleen de ontvanger heeft toegang tot deze sleutel, die in een beveiligde download-link naar de ontvanger is verzonden. De sleutel wordt daarna direct verwijderd van onze server, zodat de sleutel en het versleutelde bestand nooit op dezelfde server staan.
Verder is de e-mail met de beveiligde sleutel ondertekend middels een SSL-certificaat, en staat er een SSL-certificaat op de server, zodat de verbinding altijd versleuteld is. SecuDoc maakt enkel gebruik van beveiligde Nederlandse servers en bestanden worden gehost op een Nederlands Datacenter. Ook kun je een termijn bepalen voor de geldigheid van de sleutel, waardoor de bestanden na een bepaalde tijd niet meer te downloaden zijn en van de server verwijderd worden. Zo kun je jouw bestanden altijd veilig delen met collega's en andere zorgaanbieders als dit nodig is.
Klantenservice
Het is goed dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan privacy, ook al kost het in het begin wat moeite. Wij zijn dan ook erg trots op SecuDoc en zijn blij met alle klanten in de verschillende branches die al hebben gekozen voor het veilig versturen van bestanden met SecuDoc. Benieuwd wat SecuDoc voor jouw organisatie kan betekenen? We helpen je graag verder. Je kunt ons bereiken via sales@secudoc.nl of telefonisch via 024 - 301 02 01. Je kunt natuurlijk ook altijd zelf een proefabonnement aanvragen en SecuDoc vrijblijvend uitproberen!
Probeer SecuDoc 14 dagen gratis
Start nu met Veilig Mailen, veilig bestanden uitwisselen en/of Digitaal Ondertekenen. Vraag uw proefaccount nu aan, en stuur binnen 5 minuten uw eerste Veilige Mails, bestandsoverdrachten en Digitale Ondertekeningen uit.
Neem contact met ons op
Wij helpen u graag met alle vragen die u heeft over SecuDoc. U kunt ons via onderstaande mogelijkheden bereiken.